perjantai 8. huhtikuuta 2011

Karhu valloittaa valtatien

Tänään lauantaina 9.4. juostaan Rauman ja Porin välillä 34. Karhu-viesti. Se on Suomen suurin ja samalla Suomen ainoa maantiellä juostava viestikilpailu. Valtatie 8:n piennarta pitkin juostavan 7-osuuksisen viestin kokonaispituus on 50 kilometriä. Viestin osanottajaennätys on 251 joukkuetta. Tänä vuonna ennakkoon on ilmoittautunut 207 joukkuetta.
Karhu-viesti on ollut perinteisesti kotimaisen kestävyysjuoksuvuoden ensimmäinen suuri tapahtuma. Karhu-viesti on erityisen tärkeä tapahtuma Satakunnan ja Varsinais-Suomen juoksijoille ja seuroille sekä Rauman ja Porin kaupungeille.   
Minä olen osallistunut Karhu-viestiin juoksijana 13 kertaa ja joukkueenjohtajana kaksi kertaa. Paras sijoitukseni on ollut kakkonen.  Saavutin sen Metsä-Serlan joukkueessa työpaikkasarjassa vuonna 1991. Olen edustanut Karhu-viestissä myös Länsi-Uudenmaan Urheilijoita ja Sjundeå IF:ä.
Lonkan nivelrikon takia en ole pystynyt juoksemaan asvaltilla kunnolla enää kolmeen vuoteen. Karhu-viesti oli minulle kevään kohokohta silloin, kun olin vielä täydessä juoksuiskussa. Se ei ole ollut minulle koskaan vuoden pääkilpailu eikä tuloksellisesti paras kilpailu, mutta se on kiihottanut mieltä monella tavalla.
Aloitimme oman sekä kilpailevien joukkueiden kokoonpanojen ja juoksujärjestysten spekuloinnin viimeistään kuukautta ennen kilpailua. Järjestimme karsintajuoksun, jonka seitsemän parasta selviytyivät joukkueeseen.
Loput olivat varamiehiä tai juoksivat kakkosjoukkueessa. Aina ei ollut mahdollista saada kaikkia parhaita juoksijoita mukaan karsintakisaan. Sellaisissa tapauksessa piti hyväksyä näytöiksi myös muissa kilpailuissa juostuja tuloksia.
Viesti eroaa henkilökohtaisesta kilpailusta siten, että viestissä joutuu juoksemaan useimmiten yksin ilman vetoapua.  Koko ajan samaan suuntaan juostavassa Karhu-viestissä tuuli näyttelee erittäin merkittävää roolia. Tuuli voi olla koko ajan myötäinen tai vastainen.   
Minä olen juossut Karhu-viestissä joka toinen kerta hyvin ja joka toinen kerta huonosti. Olen nauttinut Karhu-viestissä usein enemmän kilpailun katsomisesta ja joukkuekavereiden kannustamisesta kuin omasta juoksuosuudestani.  
Olen nauttinut joukkueenjohtajana siitä, kun olen saanut suunnitella joukkueenjäsenten kuljetusaikataulut ja kyyditä juoksijoita autolla osuuksien vaihtopaikoille sekä noutaa heitä vaihtopaikoilta osuuksien päätyttyä.
Myös Karhu-viestin jälkipelit ovat olleet mukavia. Olemme käyneet melkein joka kerta viestin jälkeen Porissa samassa paikassa syömässä. Kirjoitin vuoden 2008 Karhu-viestistä huumoripainotteisen raportin. Se on yksi parhaista jutuista, jonka olen kirjoittanut.  
Joukkueeni Sjundeå IF hävisi silloin viestin voiton 12 sekunnin erolla. Hävisimme seuraavana vuonna mestaruuden vaivaisella seitsemällä sekunnilla. Vuonna 2010 SIF juoksi vihdoin viimein 16. osallistumiskerrallaan ykköseksi.
Silloin joukkueenjohtajana en toiminut minä, vaan SIFin puheenjohtaja. Joukkueenjohtajan vaihdos oli tuskin kuitenkaan ratkaiseva tekijä, vaan SIF voitti, koska juoksijat olivat parempia kuin edellisinä vuosina.
Valitettavasti SIF ei puolusta tänä vuonna Karhu-viestin voittoa. Seuran juoksijat lataavat akkujaan ensi viikon lauantaina Siuntiossa järjestettäviin maantiejuoksun SM-kilpailuihin. 
Karhu-viestissä suurin osa juoksijoista on kuntoilijoita. Kilpajuoksijoiden määrä on vähentynyt roimasti 1980- ja 1990-lukujen huippuvuosista. Karhu-viestille pitäisi saada maantieviestin SM-kilpailun arvo ja kenties myös suuret rahapalkinnot. Sitten yleisurheiluseurat ja niiden parhaat juoksijat alkaisivat taas panostaa Karhu-viestiin osallistumiseen.
Ai niin, lopuksi vielä veikkaus.  Miesten viestin voittaa Turun Weikot ja Eurajoelta Poriin juostavan, 5-osuuksisen, naisten viestin voittaa Turun Urheiluliitto. 


http://www.porinkuntoilijat.fi/karhuviesti
LIVE-Tulospalvelu: http://varaslahto.net/karhuviesti 
Jyrki Repola

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti